20. November 2017 kl 18:17
   Träbåtsakutens Forum
   Frågor & Svar
   Konstruktörer, Varv & Båttyper
(Moderator: Sneseglarn)
   Historik om snipan MISAN
« Föregående ämne | Nästa ämne »
Sidor: 1  Svar Svar Påminnelse vid svar Påminnelse vid svar Sänd ämnet Sänd ämnet Skriv ut Skriv ut
   Författare  Ämne: Historik om snipan MISAN  (läst 1322 gånger)
per-s

*

Visa Profil E-Mail

Kön: male
Poster: 3
Historik om snipan MISAN
« Kl: 06. Februari 2014 kl 16:11 »
Svara med citat Svara med citat Modifiera meddelanden Modifiera meddelanden

Hej,
jag söker information om min nyligen renoverade snipa som jag har för avsikt att K-märka. Den kom i pastor Bengt Axel Lindörns ägo under 60 talet då han höll konfirmationsläger på Siarö och Östanå i närheten av Ljusterö. Troligen kan man väl gissa att den är byggd i närheten däromkring. Han hade båten till att hämta konfirmander med och den kallades " pastorns lilla snipa" Måtten är 5,25 x 1,85, byggd i mahogny med oregonpinedäck och är utrustad med en Albin O-11 med tillverkningsår 1965 så båten borde vara byggd 1963-64.  
Bifogar 2 st bilder. Tacksam för all information såsom båtvarv, konstruktör m.m.

mvh
Per

http://www.pictures.se/bilder/dlz84.jpg

http://www.pictures.se/bilder/U3xnj.jpg
Loggat
GunnarO

Visa Profil E-Mail

Poster: 212
Re: Historik om snipan MISAN
« Svar #1 Kl: 07. Februari 2014 kl 19:54 »

Hej Per!

Jag vet ingenting om båten men ägarens namn ska vara Bror-Axel Lindörn om Dina uppgifter i övrigt är riktiga. Han var konfirmationspräst på ön Långholmen strax söder om färjeläget Ljusterö - Östanå och hade utöver sitt prästyrke tydligen även stort intresse för båtar, stort som smått.
Jag tycker att Misan har ett snyggt skrov men tycker inte att rutorna passar riktigt. Jag tror inte att båten är byggd i det här området, har i alla fall aldrig sett något liknande.
Ett tips: Hör med efterlevande - hustrun lever men är visst över 90 och vet förmodligen inget, däremot finns det en dotter Lena Pålman (Uppsala tror jag). Hon kanske vet en del.
Lycka till.

Med vänlig hälsning
GunnarO
Loggat
per-s

*

Visa Profil E-Mail

« Svar #2 Kl: 08. Februari 2014 kl 10:37 »

Hej Gunnar,
helt riktigt, Bror-Axel Lindörn skall det vara, felskrivning av mig. Det jag nu vet är att båten köptes av en fiskare på södra delen av Ljusterö från pastorn och han sålde den vidare någon gång i början på 2000 till den person som jag köpt båten av.  Nyss nämnda fiskare har ännu inte identifierats så jakten går vidare.
Tack för ditt svar.
mvh
Per
Loggat
ofelia

*

Visa Profil E-Mail

Poster: 1
« Svar #3 Kl: 29. April 2016 kl 13:42 »

Hej Per!
Sitter med min gamla mamma o läser vad som på nätet finns skrivet om min far, Bror-Axel Lindörn. Ser att du är ägare till "Misan". Bror-Axels hustru vår mor fyller 100 år i augusti och har perfekt minne. Hon berättar att min syster Lena Påhhlman fick "Misan" i 30-års present 1977.
De hade den i sin ägo i ca 15 år. De sålde den till en person,sommarboende  i Väsby på Ljusterö. Om den personen sedan sålde till en fiskare vet vi ej.(Uppgifterna är bekräftade av Lena)
Hälsn. fr. Ingrid Lindörn och dottern Meta.
Loggat
per-s

*

Visa Profil E-Mail

« Svar #4 Kl: 09. Maj 2016 kl 08:03 »

Hej Ingrid och Meta,
tack för ert svar, Misan finns kvar i min ägo och visades upp på veteranbåtsfestivalen i Wasahamnen i Stockholm 2014. Vet Ingrid något om var och vem  båten köptes ifrån 1977? Skulle vara väldigt trevligt om jag kunde klarlägga historien från att den byggdes. Tror att byggåret är 1965 och byggdes av Rune Berntsson båtbyggeri i Strömstad.
Med vänlig hälsning
Per
Loggat
Sidor: 1  Svar Svar Påminnelse vid svar Påminnelse vid svar Sänd ämnet Sänd ämnet Skriv ut Skriv ut

« Föregående ämne | Nästa ämne »