15. November 2018 kl 06:51
   Träbåtsakutens Forum
   Frågor & Svar
   Motor & Teknik
(Moderator: Jörgen_Karlsson)
   Ingen gnista Albin o21
« Föregående ämne | Nästa ämne »
Sidor: 1 2 3  Svar Svar Påminnelse vid svar Påminnelse vid svar Sänd ämnet Sänd ämnet Skriv ut Skriv ut
   Författare  Ämne: Ingen gnista Albin o21  (läst 3278 gånger)
thoen

**

Visa Profil WWW E-Mail

Poster: 56
Ingen gnista Albin o21
« Kl: 26. Maj 2016 kl 21:01 »
Svara med citat Svara med citat Modifiera meddelanden Modifiera meddelanden

Hej!

Jag tror att jag sett en tråd här med en grundlig redogörelse hur man kollar funktionen på en Sem-magnet. Jag hittar inte tillbaka till tråden.

För tidig sjösättning och för lite vattning gjorde att motorn och jag tror även magnetapparaten kom under vatten. Startreläet slutade fungera och är nu utbytt mot ett bilrelä. Jag stänkte starta och se om laddningsdelen på reläet fortfarande fungerade men får inte igång motorn, ingen gnista, kollat båda tändstiften.

Det smäller från magneten när jag vevar och när startmotorn drar, innan den fått upp farten men ingen gnista från tändstiften, däremot gnistrar det ibland från brytarspetsarna.  

Jag mätte resistansen från dödarskruven mot jord och fick 0. Måste dock skamligt erkänna att jag glömde att kolla hur brytarspetsarna stod när jag mätte.

Några tips på hur jag ska fortsätta felsöka?  

PS När båten fortfarande stod på land startade den  direkt när jag testade.

Hälsningar Thomas
Loggat

//Thomas
Cha Cha

P 28 nr 177, ChaCha

Visa Profil

Kön: male
Poster: 392
Re: Ingen gnista Albin o21
« Svar #1 Kl: 26. Maj 2016 kl 21:50 »

http://www.trabatsakuten.nu/dokument/Skötselbeskrivning%20och%20reservdelsförteckning%20för%20SEM%20tändapparater%20serie%20E_komp.pdf

Testa att gå in på ovanstående länk. Annars får du googla på tändapparat sem. Där finns en inscannad pdf från en instruktionsbok.
Hälsar Cha cha
« Sista ändring: 26. Maj 2016 kl 21:50 av Cha Cha » Loggat
thoen

**

Visa Profil WWW E-Mail

« Svar #2 Kl: 27. Maj 2016 kl 08:17 »

Tack för snabbt svar.

Jag har tittat igenom de länkar du gav men hittar inte något som hjälper.

Jag vet att det någonstans här på TA finns en grundlig redogörelse över hur man kollar att sem-magneten funkar med tips på funktionkoll av de mekaniska delarna och lite annat men hittar inte tillbaka till den. Tror att det är Lasse Åhman eller Thomas-1 som skrivit men hittar som sagt inget.

Hälsningar Thomas E
Loggat

//Thomas
Lasse_Ahman

Visa Profil E-Mail

Poster: 2611
« Svar #3 Kl: 27. Maj 2016 kl 10:49 »

Hej!

Prova sök med Google.
Skriv i sökrutan exakt detta:   site:trabatsakuten.nu sem

Lycka till!

Lasse Åhman.
Loggat

Lasse Åhman
Thomas-1

Visa Profil E-Mail

Poster: 619
« Svar #4 Kl: 27. Maj 2016 kl 15:03 »

Hej, normalt skall man inte kunna se några gnistor mellan brytarnas spetsar.  

[Pyttesmå gnistor och kanske sedda med litet mörker-adapterade ögon är dock helt okej. Kondensatorns uppgift är bl.a. att minska slitage av gnistbildning hos brytarspetsarna metall. Men kondensatorer kan vara defekta på flera olika sätt, exempelvis avbrott i dess anslutningar som gör att deras nanofarad inte finns ur elektrisk synpunkt. Då kan det gnistra rejält mellan spetsarna men framför allt så startar inte motorn. Med andra ord, din konding verkar misstänkt?]

Har hittat en lång fyrsidig forumtråd - gällande start av encylindrig O11a - som jag tror kan vara den du "for efter" ovan? Nå, komplett med bilder o allt länkas den förhoppningsvis här...
http://www.trabatsakuten.nu/scgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=MotorTeknik;acti on=display;num=1428240693;start=0
Loggat

Albin O-11 åren 1981-2014
thoen

**

Visa Profil WWW E-Mail

« Svar #5 Kl: 27. Maj 2016 kl 23:22 »

Tack för länkarna. Det blir fin kvällsläsning.
Tur att det är liv i Träbåtsakuten.
Den behövs verkligen när man hamnar i knipa.

//Thomas
Loggat

//Thomas
christianmoller

Det ska gå!

Visa Profil

Poster: 254
« Svar #6 Kl: 27. Maj 2016 kl 23:33 »

Mjo,det finns gnista även här....

Christian
Loggat

https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
thoen

**

Visa Profil WWW E-Mail

« Svar #7 Kl: 29. Maj 2016 kl 12:03 »

Hej!

Mycket läsning har det blivit. Det blir lätt lika mycket googlande som skruvande.  

Jag har ohm mätt kondensator, avbrott som det skall vara. Tittat på högspänningsbryggan, ett kol kärvade med det löste sig med 5-56. Mätt lindningarna och tror att jag får vettiga värden. Fortfarande ingen gnista.

En ny originalkondensator är beställd men jag har inga stora förhoppningar att det kommer att hjälpa.

Fungerar det inte är jag sugen på att konvertera tändningen. Jag hittade ett gammalt dokument här som handlar om att sätta in en biltändspole.

Jag skulle då bara vilja sätta in tändspolen och använda fördelaren i sem-magneten. DE inläggen i dokumentet som jag är intresserad av är mellan 4 augusti och 5 augusti alltså utan elektronisk tändning.

Inläggen är gamla så jag är lite orolig att det har kommit fram efteråt att det inte fungerar.
Någon som vet?

Här adressen:
http://www.trabatsakuten.nu/scgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=MotorTeknik;acti on=print;num=1248715728

Loggat

//Thomas
thoen

**

Visa Profil WWW E-Mail

« Svar #8 Kl: 29. Maj 2016 kl 12:13 »

Citatet för långt, blir gråhårig  Sad
Kortar ner det:

Titel: Re: Albin 021

/BB
on 08/04/09 kl 14:07:15, mo wrote:
man tar bort magnetspolen som sitter i magneten med två byglar. och dom två kablarna.
sedan borrar man ett lagom stort hål i locket så man kan dra tändkabeln från bilspolen till bakelit bryggan i magneten. löd fast tändkabeln på kontaktblecket på bryggan. koppla 12v via tändnings lås eller brytare  till + på tändspolen. borra ett litet hål till i locket och dra en kabel från - på tändspolen till samma skruv som kondensatorn är kopplad till.montera tändkabeln från locket till spolen. täta hålen med lämpligt klet. montera spolen på en bra plats och tuta och kör.

det sitter en fördelare i magneten på o21an som skickar gnistan till rätt stift. därför man ska ansluta spolen på bakelitbryggan i magneten.
Postat av Thomas-1 på 04. Augusti 2009 kl 20:29
Mo:  
Har inte fattat fullt ut:
Har magnetapparaten bara en enda sekundär-/ högspännings-lindning, och därtill en högspänningsfördelare?
Eller har den två separata högspännings-lindningar och bara en lågspänningslfördelare?

Postat av mo på 05. Augusti 2009 kl 07:10
fördelaren i o21 magneten funkar som en bilfördelare.
ni förstår när ni ser den.  
passa på att ta bort bakelitbryggan och tvätta rent, det blir mycket koldamm med åren som kan leda gnistan på villovägar.
jag ska montera elektronisk tändning för att slippa spetsar och kondensator. har beställt men ej fått den  
Postat av Thomas-1 på 05. Augusti 2009 kl 13:21
Mo:
OK, nu är jag övertygad! En mycket bra lösning, konstigt att den dröjt. Smiley

Loggat

//Thomas
Thomas-1

Visa Profil E-Mail

Poster: 619
« Svar #9 Kl: 29. Maj 2016 kl 13:47 »

Bra att du byter kondingen, tror som sagt att den är misstänkt.  

Ohmmätning skall normalt ge avbrott, åtminstone efter några ögonblick då kondingen laddats upp av multimeterns batteri. Krävs lämpligen en multimeter med mätområdet kapacitans för att kolla avbrott, vissa har sådan och andra inte.  
Avbrottet kan sitta i ledningen till kondensator-folierna, se i länken nedan hur slarvigt sådana brukar vara utförda. En kontaktplatta trycker på folierullens ände bara, tacka tusan för att det blir glapp och avbrott med tiden efter all vibration från motorn. Glapp enbart vid het motor är också ganska vanligt.
Har f.ö. mätt O11:ans originalkonding till ca 200 nF, alltså 0,2 mikrofarad, tror det är samma på O21 (kolla reservdelsnumren för besked).

Får du mer än 8mm lång gnista vid maxgnisttest tror jag startvilligheten blir skaplig, en biltändpole ger bättre gnista och perfekt startvillighet. [Om en biltändspoles brytarkonding skulle ha glappavbrott  blir nog maxgnistan fjuttiga 0,3 - 1 mm, alltså ingen gnista alls inuti cylindern med sitt höga tryck och stormiga "väder".]

http://www.nonlintec.com/sprite/cap_failure/

Ps. angående din gamla länk. Är övertygad om att modifiering utan transistor-manick funkar bra men att tändspolen lätt blir onödigt varm. Blev så på O11:an, men kanske är problemet inte lika uttalat på O21:an. Tror Albin Motor här i Göteborg gjorde sådan modifiering som du tänker dig hos firman AutoMagnet, det samarbetet lades visst ner p.g.a. bristande kundintresse? Du kanske kan höra närmare med Stefan på Albin Motor.  
[Alltför varm tändspole beror på för lång inkopplings-tid som i sin tur beror på brytarnockens kam-form. Hanterbart, gäller nog bara att hitta rätt spole och konding och möjligen strömbegränsa. Har själv inte full koll på dessa faktorer för O21:an, därav tipset om AutoMagnet.] Ds.
« Sista ändring: 29. Maj 2016 kl 13:50 av Thomas-1 » Loggat

Albin O-11 åren 1981-2014
Sidor: 1 2 3  Svar Svar Påminnelse vid svar Påminnelse vid svar Sänd ämnet Sänd ämnet Skriv ut Skriv ut

« Föregående ämne | Nästa ämne »