18. Februari 2018 kl 11:14
   Träbåtsakutens Forum
   Frågor & Svar
   Motor & Teknik
(Moderator: Jörgen_Karlsson)
   Laddningsregulator Albin O21
« Föregående ämne | Nästa ämne »
Sidor: 1  Svar Svar Påminnelse vid svar Påminnelse vid svar Sänd ämnet Sänd ämnet Skriv ut Skriv ut
   Författare  Ämne: Laddningsregulator Albin O21  (läst 716 gånger)
thoen

*

Visa Profil WWW E-Mail

Poster: 50
Laddningsregulator Albin O21
« Kl: 06. Juni 2016 kl 09:26 »
Svara med citat Svara med citat Modifiera meddelanden Modifiera meddelanden

Hej
Nu till nästa bekymmer. Vårdjobben startade med att startreläet inte fungerade så jag kopplade bort den delen från det kombinerade Bosch reläer och köpte ett separat startreläet. Det fungerar bra. Nu när jag fått igång motorn vill jag kontrollera funktionen på laddningsdelen. Jag har dykt ner i råttboet till sladdar, delvis skapat av mig själv och dåligt dokumenterat. Jag har också läst otaliga inlägg här och på andra ställen men har några frågor kvar. Vad betyder de olika beteckningarna på reläet?

DF reglerar generatorn?
D+ Laddström från generator? (Har också beteckningen 61 varför. Enligt kopplingsschemat skall den gå förbi laddningslampan in i tändningslåset. Vad händer sen, efter tändningslåset?)
30h startström till dynastart (numera bortkopplad)
B+/30 In från batteriet (vad står 30 för den hänger nu löst i luften efter urkopplingsbar av startreläet)
50 vad är den till för?

Hälsningar Thomas E
Loggat

//Thomas
thoen

*

Visa Profil WWW E-Mail

Re: Laddningsregulator Albin O21
« Svar #1 Kl: 06. Juni 2016 kl 11:47 »

Hej!

Nu har jag fortsatt letandet på nätet och hittat ännu fler inlägg (främst från dig Thomas-1, Tack)

Jag tror jag har luskat ut hur det hela fungerar. Rätta mig gärna om jag har fel.

31 Jord

DF reglerar generatorn

D+ Laddström från generator? Samma plint som: 61  

61 Går förbi laddningslampan in i tändningslåset där dem matas med +

B+ Från batteriet för att förse startreläet med ström.

30 samma plint som B+ men laddningström till batteriet. ( går nu skilda vägar eftersom jag har monterat ett startrelä.)

30h matar startmotorn med ström från reläet .

Nu ut till båten och mäta laddspänning, inte helt lätt. När jag mäter på batteriet utan motorn igång får jag över 14 V hur tusan ska man då kunna se om det laddar.

Hälsningar Thomas E
Loggat

//Thomas
thoen

*

Visa Profil WWW E-Mail

« Svar #2 Kl: 06. Juni 2016 kl 11:49 »

Litet tillägg, glömde anslutning 50
Den kommer från tändningslåset och ger styrström till startreläet.

Thomas E
Loggat

//Thomas
Thomas-1

Visa Profil E-Mail

Poster: 619
« Svar #3 Kl: 06. Juni 2016 kl 12:31 »

Oj, två inlägg medans jag suttit och plitat på detta. Verkar korrekt det du skriver. Nå, det nyss plitade blev så här...
Ja, DF är för laddreglering.
[När DF via regulatorn får plusspänning går en ström genom fältmagneterna i dynan. En generator måste ju innehålla magneter för att funka och här är det alltså elektromagneter. Genom att via DF reglera styrkan på magneterna kan man alltså enkelt reglera "elproduktionen". (Vid uppstart måste viss remanent magnetism finnas kvar för att laddningen skall komma igång, man pratar ibland om en "lavineffekt" när D+ plötsligt stiger för att DF får sin magnetström. Sällan något problem, finns alltid litet remanent magnetism men jag nämner saken ändå.]

Nr 50 styr startreläet så den kopplar du från tändningslåset till det nya reläets spole.
D+/61 är för dynans utgående elproduktion, och när dynan inte laddar så får laddningslampan noll volt och lyser alltså för att andra ändan får plus från batteriet. Lampan slocknar när skillnads-spänningen D+ och Battplus minskar - alltså då D+ stiger vid laddning.

Vad köpte du för startrelä? Frågar för vissa 100 Amps har försilvrade kontakter internt och sådana trivs bäst om strömmen går i avsedd riktning.  
[Det har med gnistor, metallvandring och silvrets slitagehämmande effekt att göra. Man säger då att reläet är polariserat. Köpte du ett rekommenderat 200 amps relä så är det nog opolariserat och man kan därför sinsemellan växla "30H"- och Battplus-kabeln på startreläets två grova anslutningar fritt.]

Länkar ett par kopplingsscheman, dels med kombinerat startrel/laddregulator och dels utan...
http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/res-kopplingschema.html

Länkar också en gammal tråd där jag försökte beskriva hur en laddregulator fungerar, blev kanske inte särskilt begripligt men men...
http://www.maringuiden.se/forum/topic/53754-startrel%C3%A4-till-penta-di esel-70-tal/page-2#entry348539

Ps: Oj, hela 14 volt utan laddning är minst en volt för mycket. Har du inkopplad solpanel eller kanske annan sorts batteri än vanligt blysyra?
Loggat

Albin O-11 åren 1981-2014
Thomas-1

Visa Profil E-Mail

« Svar #4 Kl: 06. Juni 2016 kl 13:09 »

Slänger med en länk om dessa knepiga bilelektriska koder också. (Går att hitta fler om man googlar typ "automotive standard terminal code" eller liknande.)...
https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

Angående 14 volt utan laddning, det kan också vara batteritorsk inuti multimetern som orsakar förhöjd avläst spänning.
Kolla slutet på "Thallathas" inlägg #3 samt "Batelektriker" inlägg #5 här...
http://www.maringuiden.se/forum/topic/80391-b%C3%A4sta-b%C3%A5tmultimete r-k%C3%B6pr%C3%A5d/#entry569029
« Sista ändring: 06. Juni 2016 kl 13:13 av Thomas-1 » Loggat

thoen

*

Visa Profil WWW E-Mail

« Svar #5 Kl: 06. Juni 2016 kl 18:30 »

Batteriet på multimetern var slut. Hann byta det innan jag läst ditt inlägg, telepati?

Får nu 12,7 volt både med motorn igång och med den avslagen. Men laddningslampan slocknar när motorn går??

Laddningsregulatorn ser ut som den legat på botten sedan  Vasa sjönk så jag orkade bara spruta lite 5-56 på den och sedan prova igen.

Det blir nog att köpa en ny, hittade ett ställe som sålde för 900 kronor som var avsedd för Dynastart.

Men jag har i alla fall bra koll på anslutningarna nu  Wink

Hälsningar Thomas E
Loggat

//Thomas
Thomas-1

Visa Profil E-Mail

« Svar #6 Kl: 06. Juni 2016 kl 21:08 »

Börjar ju arta sig så smått! Smiley
Öppnade du regulatorn, kan se ruggiga ut på utsidan men helt okej inuti ibland. Tydligen laddar dynan för det finns laddspänning på D+/61, lampan slocknade ju. Troligen är det nåt fel på det så kallade backströms-reläet som skall koppla ihop dynans laddning med batteriet då spänningen är tillräcklig. (Och framför allt koppla isär i annat fall, annars töms batteriet via dynans lindning. Finns ju inga likriktardioder som förhindrar backström i en likströmsgenerator.)

Finns litet olika varianter men ofta är det två reläer (grova startreläet oräknat), den med 2 kontaktarmar (en rörlig och en fast) är backström. Den med 3 armar (en rörlig och två fasta) är själva regulatorn.
Kan ju vara nåt enkelt fel så jag skulle tagit en titt, bl.a. på skicket hos armarnas kontaktpunkter. Ibland kan man ju ha litet tur - så sägs det i alla fall.
Köper du ny regulator så tänk på att få rätt strömstyrka, tror det är 14V/10A som gäller.
[Själv hade jag behövt 14V/5A till min lilla Siba-dyna men hittade bara minst 10A. Fick ett elände med överhettning och brända dyna-lindningar så akta dig för alltför högt amp-värde.]  

Använd bara ett enda batteri, max 60 Ah. Ett vanligt billigt "fritidsbatteri" på 75 amperetimmar kan nog också funka, men chansa inte på större batterikapacitet än så.
Loggat

thoen

*

Visa Profil WWW E-Mail

« Svar #7 Kl: 06. Juni 2016 kl 22:03 »

Hej!
Regulatorn såg så eländig ut inuti att jag har beställt en ny. Det blir lite dyrt det här men det känns också bra att fräscha till lite eftersom.

När jag köpte båten satt det ett 100 Ah batteri i och det har jag kört med i fem år. När jag sjösatte i år tog det slut när länspumparna fick gå för länge så jag har satt i ett nytt, 75 Ah. Blir lite bättre plats i batterilådan också.

Hälsningar Thomas E
Loggat

//Thomas
thoen

*

Visa Profil WWW E-Mail

« Svar #8 Kl: 10. Juni 2016 kl 23:18 »

Ny laddningsregulator inköpt och monterad. Fick tag på en Bosch för 1000 kronor.
14 volt  Smiley
Loggat

//Thomas
Sidor: 1  Svar Svar Påminnelse vid svar Påminnelse vid svar Sänd ämnet Sänd ämnet Skriv ut Skriv ut

« Föregående ämne | Nästa ämne »